Baner
Baner
Baner
Privreda traži ozbiljne promene odnosa prema stvarnosti
Vesti
utorak, 16 avgust 2011 09:38

Izvor: Saopštenje Unije poslodavaca Srbije

Samo široka reforma može preokrenuti ekonomsku situaciju u Srbiji

Kompanije okupljenje u Uniji poslodavaca Srbije zahtevaju od Vlade Republike Srbije, ali i svih drugih činilaca ekonomske politike da se u susret novom talasu ekonomske krize, od kog preti opasnost, krene odlučnim reformama koje se odlažu već punu deceniju unazad.

Stanje privrede u Srbiji je takvo da se nikakvim kratkoročnim merama neće postići značajno poboljšanje i preokret koji je potreban našoj zemlji, privrednicima i svim građanima željnim života u organizovanijem i efikasnijem sistemu usmerenom na stvaranje novih vrednosti, povećanju zaposlenosti i životnog standarda stanovništva.

Unija poslodavaca Srbije upozorava da se više ne sme odlagati nekoliko ključnih reformi čije sprovođenje jedino garantuje da domaća privreda neće dalje propadati, a kupovna moć stanovništva opadati.

Reforma javnog sektora

Potrebno je pod hitno krenuti u reformu javnog sektora koji je trenutno sa preko 535 000 zaposlenih najveći u Evropi, jer zapošljava 30,6 odsto od ukupnog broja zaposlenih u Srbiji, što je gotovo trostruko više od proseka u zemljama EU (10 do 12 odsto). Kreiranjem dugoročnog paketa programa za prebacivanje zaposlenih iz javnog sektora u realni sektor stvoriće se višak od milijardu evra godišnje koji se mogu upotrebiti za kreditne linije Razvojne banke Srbije, uz obavezu privatnim kompanijama korisnicama kredita da zaposle viškove iz javnog sektora u proizvodnji i sektoru usluga. Takođe, potrebno je za duži niz godina (do trenutka dok privreda ne uveća prihode od izvoza i dok se obuhvatnijom supstitucijom uvoznih proizvoda domaćim proizvodima ne smanji spoljnotrgovinski deficit) limitirati zarade u javnom sektoru na prosek zarada u privredi i smanjiti broj od trenutno 128 državnih agencija (Hrvatska ima svega 47). Time će se sprečiti dalje zaduživanje države i mogućnost proglašavanja bankrota, ukoliko se negativni trendovi nastave. Deo ove reforme mora biti i profesionalizacija u upravljanju javnim sektorom i državnim i javnim preduzećima, kao i delimična privatizacija javnih preduzeća pronalaženjem kvalitetnih kupaca i strateških partnera.

Reforma PIO fonda

Druga i ne manje važna reforma je restruktuiranje PIO Fonda, povraćaj imovine i profesionalizacija Fonda i njegovo odvajanje od uticaja političkih stranaka. Fond PIO trenutno deluje kao običan protočni račun za isplatu penzija i ne raspolaže mogućnošću da upravlja svojom imovinom i sredstvima, niti da vrši kontrolu uplate doprinosa za penzijsko osiguranje. Zbog ovakvog tretmana države prema Fondu iz godine u godinu sve je veći transfer novca iz budžeta Republike Fondu PIO što opterećuje budžet i "jede" sav novac koji bi mogao da se upotrebi za stvaranje Razvojne banke Srbije i pomogne uzlet malih i srednjih preduzeća, proizvodnju i povećanje izvoza. PIO Fond se u narednih 10 godina mora postepeno reformisati i odvajati od uticaja političkih struktura i učiniti nezavisnom institucijom kao što je to u razvijenim zemljama.

Reforma poreskog sistema i opterećivanja privrednih subjekata

Treća velika reforma je Reforma poreskog sistema i primena evropskih standarda u formuli opterećivanja privrednih subjekata. Privreda u Srbiji ima zastareli sistem linearnog oporezivanja u kome su visokoprofitabilne i niskoprofitabilne privredne grane izjednačene, prosečni porezi i doprinosi na zaradu su realno među najvišima u Evropi, a uz to postoji još čitava lista od 40-65 (zavisno od grane privrede i delatnosti preduzeća) dodatnih taksi, naknada, nameta (parafiskalna opterećenja). Potrebno je uvesti formule koje će ograničiti i učiniti predvidljivim rast lokalnih komunalnih taksi za preduzeća i preduzetnike i napustiti praksu da svaka opština zasebno uvodi različite namete i pritom utvrđuje enormne tarife tih dažbina. Privredni subjekti moraju kao u EU biti rasterećeni plaćanja vode, komunalnih usluga, gasa, parkinga i dr. po cenama od 70 do 300 odsto većim od onih za građane. Reforma poreskog sistema mora obuhvatiti ne samo poreze već i uvesti formule i limite za sve vidove parafiskalnih opterećenja na teritoriji Republike Srbije. Deo ove reforme je i reforma inspekcijskih organa koji više ne smeju biti poluga za punjenje budžeta, već moderan kontrolni sistem sa partnerskim nastupom prema privredi i striktnim sprovođenjem zakona, gde se javnim preduzećima i državnom sektoru ne gleda kroz prste i opraštaju kašnjenja u uplati poreza i doprinosa i druga dugovanja, dok se privatnim preduzetnicima za daleko kraća zakašnjenja naplaćuju astronomske kazne.

Druge važne reforme

Ne manje važne su i reforma sistema obrazovanja koje nije prilagođeno potrebama privrede i reforma državne uprave i uvođenje elektronske uprave koje će učiniti efikasnijim poslovanje preduzeća, smanjiti nepotrebnu administraciju i omogućiti značajnu uštedu vremena i novca.

Unija poslodavaca Srbije kao organizacija koja je oslobođena bilo kakvog političkog i stranačkog uticaja upozorava da je u opštem interesu svih građana i privrede sprovođenje ovih reformi i da je to jedini način da se Srbija iznutra ojača i spremno dočeka nastupajuće godine. U uslovima produžene recesije koja preti domaćim kompanijama biće otežan plasman robe i usluga na inotržišta i istovremeno smanjen broj investitora u Srbiji. Domaći proizvođači zato moraju biti rasterećeni i daleko više podržani od svoje države ukoliko je cilj povećanje priliva novca od proizvodnje i izvoza. Privredi ne trebaju stalna obećanja da će proizvodnja i izvoz postati okosnica razvoja, već konkretne mere i svakodnevni rad na terenu da se stanje izmeni, a to bi se u najvećoj meri postiglo upravo navedenim reformama.

Dalje odlaganje ovih nasušnih reformi i zatvaranje očiju pred stvarnošću, kao i plasiranje različitih floskula i parola umesto ozbiljnog rada, produbiće već duboku krizu društva i nacionalne ekonomije u kojoj se nalazimo.

Sektor za privredu Unije poslodavaca Srbije



 
Joomla templates by a4joomla