Smernice za procenu rizika od pranja novca i finansiranja terorizma kod preduzeća za reviziju, preduzetnika i pravnih lica koji se bave pružanjem računovodstvenih usluga - Strana 4 |
E-Izdavaštvo - Komentari propisa |
sreda, 28 mart 2012 11:06 |
Strana 4 od 6
3.3. Pod rizikom usluge podrazumeva se sledeće:
4. Zakon daje ovlašćenje obvezniku da, u zavisnosti od stepena rizika od pranja novca i finansiranja terorizma, kategorizuje stranke i poslovne odnose u tri osnovna stepena rizika. Na osnovu procenjenog stepena rizika obveznik sprovodi adekvatne radnje i mere poznavanja i praćenja stranke. Procena rizika stranke se vrši tokom celog trajanja poslovnog odnosa i stepen rizika se može menjati. Tako na primer, određeni poslovni odnos sa strankom može na početku biti procenjen kao niskorizičan, a zatim se mogu pojaviti okolnosti koje će taj rizik uvećati i obrnuto. Ovo se ne odnosi na slučajeve koji su na osnovu Zakona svrstani u visokorizične i na koje se moraju primenjivati pojačane radnje i mere (loro-korespondentski odnos, strani funkcioneri i uspostavljanje poslovnog odnosa bez fizičkog prisustva stranke). Radnje i mere poznavanja i praćenja stranke mogu biti opšte, pojednostavljene i pojačane. Opšte radnje i mere poznavanja i praćenja stranke obuhvataju: utvrđivanje i proveru identiteta stranke, utvrđivanje i proveru identiteta stvarnog vlasnika, pribavljanje informacija o svrsi i nameni poslovnog odnosa stranke. Pojednostavljene radnje i mere poznavanja i praćenja stranke sprovode se u odnosu na stranke koje su svrstane u niskorizičnu grupu. Da bi obveznik svrstao stranku u nizak rizik, mora da se pridržava uslova propisanih Zakonom i Pravilnikom o metodologiji za izvršavanje poslova u skladu sa Zakonom. Primeri niskog rizika mogu biti: uspostavljanje poslovnog odnosa sa državnim organom, sa akcionarskim društvom čije se hartije od vrednosti kotiraju na tržištu HOV u Srbiji i dr. Takođe, preduzeće za reviziju i ovlašćeni revizor, prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa obavezne revizije godišnjih računovodstvenih izveštaja pravnog lica, može vršiti pojednostavljene radnje i mere poznavanja i praćenja stranke, osim ako u vezi sa strankom ili okolnostima revizije postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma.
|