Банер
Банер
Банер
Интернет продавнице маме, али и обесхрабрују купце
Вести
понедељак, 16 април 2012 11:31

Извор: Данас

Потрошачи у Србији још увек су неповерљиви према наручивању робе преко интернета.

Иако у Србији више од 50 одсто људи користи интернет, број оних који предност дају куповини преко ове светске мреже није тако велики. И мада прецизних података о томе колико људи користи интернет за куповину нема, процењује се да тек око 300.000 грађана користи ту врсту услуге. Охрабрује чињеница да ова врста бизниса у свету бележи раст, па је реално очекивати да ће тај тренд заживети и код нас, односно да ће потенцијални купци превазићи страх од куповине која, према њиховој процени, није безбедна.

Јасна Матић, државна секретарка за Дигиталну агенду, скептицизам грађана према куповини преко интернета објашњава тиме што су током деведесетих били сведоци разних превара. Она, међутим, тврди да су предности куповине на овај начин вишеструке, а огледају се, између осталог, у уштеди времена и новца, али и у већем избору производа. И Ивана Зиројевић, власница Донеси.цом, прве интернет продавнице у Србији, уверава нас да потрошачи радо користе ову врсту интернет услуге, „само је неопходно објаснити им правила игре“.

Да би уверила потенцијалне купце у благодети оваквог начина трговања, Управа за Дигиталну агенду објавила је Водич за лаку и безбедну куповину преко интернета „еКуповина“. Аутори Водича истичу да је погрешно мислити да је то ризичнији подухват од традиционалног трговања, или да та област није законски уређена. Као аргумент наводе Закон о електронској трговини који регулише ту област и подсећају да оштећени интернет купци могу да се позову и на Закон о заштити потрошача, затим на Закон о заштити података личности, Закон о привредним друштвима, али и на Кривични законик. За идејне творце Водича дилеме нема - интернет куповина у већини случајева носи мање ризика пре свега зато што омогућава детаљнију проверу продавца, као и услова под којима се роба нуди. А ту су и искуства других купаца која, такође, представљају драгоцену информацију. Они, ипак, упозоравају да су добра информисаност и умерена доза скептицизма прва линија одбране од евентуалних превара које су најчешће (у чак 80 одсто случајева) последица одговарања на непроверене мејлове и електронске поруке и достављања личних података непознатим особама.

Слободан Марковић, идејни творац Водича за лаку и безбедну куповину преко интернета, упозорава потенцијалне купце да се пре наручивања робе упознају са корисничким уговором и условима продаје, као и да сачувају поруку као потврду о обављеној куповини и плаћању.

- Купљена роба се може платити разним врстама платних картица, али и коришћењем популарних интернет сервиса за посредовање у плаћању. Такође, доступна је и опција плаћања путем мобилног телефона. Треба нагласити да плаћање платним картицама није најбезбедније решење јер, довољан је само један непоуздан сајт па да безбедност буде угрожена. Зато је најбезбеднија платна картица за куповину искључиво на интернету. Банке у Србији нуде већи број таквих, специјализованих картица које се не могу користи на банкоматима и у продавницама већ су намењене искључиво тој врсти куповине - каже Марковић.

Права купаца

Законом о електронској трговини прецизирано је да интернет купац има право на једнострани раскид уговора, без образложења, у року од 14 дана од дана закључивања уговора. Предвиђено је, такође, да роба купљена преко интернета мора да стигне у року од 30 дана од дана куповине. Водич за лаку и безбедну куповину преко интернета „еКуповина“ се бесплатно може преузети на следећој адреси http://digitalnaagenda.gov.rs/ekupovina/.

Кад је реч о куповини робе у иностранству чији су наручиоци правна лица, ту је, тврди наша саговорница, енигма већа „јер, будући да Србија није чланица Европске уније, сва роба подлеже царињењу. Зато је веома важно да менаџмент компаније наручиоца робе буде добро информисан о свим ризицима увоза, и свим трошковима таквог трговања који су, иначе, веома високи“.

Купац који жели да наручи робу преко интернета може да провери да ли је продавница поуздана на специјализованим сајтовима попут www.lookstoogoodtobetrue.com, www. снопес.цом или домаћи www. превара. инфо или www.informacija.rs. Осим тога, постоје и специјализовани сервиси за оцењивање продавница какав је, рецимо, сајт оцени.рс.

Судећи према досадашњем искуству у Србији се преко веба највише наручују карте за концерте, ваучери за ресторане, туристички аранжмани, ПЦ игре, електронска опрема, играчке и намештај. Али, осим у домаћим продавницама, роба се преко интернета може пазарити и у иностранству при чему треба обратити пажњу на додатне трошкове царине и шпедиције.

- Роба из иностранства лакше се наручује за грађане, с обзиром на то да они могу сами да преузимају пошиљку. Међутим, често се дешава да се, осим царине аутоматски зарачунава и шпедиција, па су они који желе да наруче робу с правом уплашени високих трошкова. Рецимо, урбана је легенда да се на књиге плаћа царина, што нигде у закону не пише. Зато смо направили својеврсни водич за интернет купце које подсећамо на њихова права, као потрошача - објашњава Јелена Јовановић, власница агенције Сајбернаут за дигитални маркетинг и комуникације и један од учесника у овом пројекту.



 
Јоомла templateс бy а4јоомла