Baner
Baner
Baner
Internet prodavnice mame, ali i obeshrabruju kupce
Vesti
ponedeljak, 16 april 2012 11:31

Izvor: Danas

Potrošači u Srbiji još uvek su nepoverljivi prema naručivanju robe preko interneta.

Iako u Srbiji više od 50 odsto ljudi koristi internet, broj onih koji prednost daju kupovini preko ove svetske mreže nije tako veliki. I mada preciznih podataka o tome koliko ljudi koristi internet za kupovinu nema, procenjuje se da tek oko 300.000 građana koristi tu vrstu usluge. Ohrabruje činjenica da ova vrsta biznisa u svetu beleži rast, pa je realno očekivati da će taj trend zaživeti i kod nas, odnosno da će potencijalni kupci prevazići strah od kupovine koja, prema njihovoj proceni, nije bezbedna.

Jasna Matić, državna sekretarka za Digitalnu agendu, skepticizam građana prema kupovini preko interneta objašnjava time što su tokom devedesetih bili svedoci raznih prevara. Ona, međutim, tvrdi da su prednosti kupovine na ovaj način višestruke, a ogledaju se, između ostalog, u uštedi vremena i novca, ali i u većem izboru proizvoda. I Ivana Zirojević, vlasnica Donesi.com, prve internet prodavnice u Srbiji, uverava nas da potrošači rado koriste ovu vrstu internet usluge, „samo je neophodno objasniti im pravila igre“.

Da bi uverila potencijalne kupce u blagodeti ovakvog načina trgovanja, Uprava za Digitalnu agendu objavila je Vodič za laku i bezbednu kupovinu preko interneta „eKupovina“. Autori Vodiča ističu da je pogrešno misliti da je to rizičniji poduhvat od tradicionalnog trgovanja, ili da ta oblast nije zakonski uređena. Kao argument navode Zakon o elektronskoj trgovini koji reguliše tu oblast i podsećaju da oštećeni internet kupci mogu da se pozovu i na Zakon o zaštiti potrošača, zatim na Zakon o zaštiti podataka ličnosti, Zakon o privrednim društvima, ali i na Krivični zakonik. Za idejne tvorce Vodiča dileme nema - internet kupovina u većini slučajeva nosi manje rizika pre svega zato što omogućava detaljniju proveru prodavca, kao i uslova pod kojima se roba nudi. A tu su i iskustva drugih kupaca koja, takođe, predstavljaju dragocenu informaciju. Oni, ipak, upozoravaju da su dobra informisanost i umerena doza skepticizma prva linija odbrane od eventualnih prevara koje su najčešće (u čak 80 odsto slučajeva) posledica odgovaranja na neproverene mejlove i elektronske poruke i dostavljanja ličnih podataka nepoznatim osobama.

Slobodan Marković, idejni tvorac Vodiča za laku i bezbednu kupovinu preko interneta, upozorava potencijalne kupce da se pre naručivanja robe upoznaju sa korisničkim ugovorom i uslovima prodaje, kao i da sačuvaju poruku kao potvrdu o obavljenoj kupovini i plaćanju.

- Kupljena roba se može platiti raznim vrstama platnih kartica, ali i korišćenjem popularnih internet servisa za posredovanje u plaćanju. Takođe, dostupna je i opcija plaćanja putem mobilnog telefona. Treba naglasiti da plaćanje platnim karticama nije najbezbednije rešenje jer, dovoljan je samo jedan nepouzdan sajt pa da bezbednost bude ugrožena. Zato je najbezbednija platna kartica za kupovinu isključivo na internetu. Banke u Srbiji nude veći broj takvih, specijalizovanih kartica koje se ne mogu koristi na bankomatima i u prodavnicama već su namenjene isključivo toj vrsti kupovine - kaže Marković.

Prava kupaca

Zakonom o elektronskoj trgovini precizirano je da internet kupac ima pravo na jednostrani raskid ugovora, bez obrazloženja, u roku od 14 dana od dana zaključivanja ugovora. Predviđeno je, takođe, da roba kupljena preko interneta mora da stigne u roku od 30 dana od dana kupovine. Vodič za laku i bezbednu kupovinu preko interneta „eKupovina“ se besplatno može preuzeti na sledećoj adresi http://digitalnaagenda.gov.rs/ekupovina/.

Kad je reč o kupovini robe u inostranstvu čiji su naručioci pravna lica, tu je, tvrdi naša sagovornica, enigma veća „jer, budući da Srbija nije članica Evropske unije, sva roba podleže carinjenju. Zato je veoma važno da menadžment kompanije naručioca robe bude dobro informisan o svim rizicima uvoza, i svim troškovima takvog trgovanja koji su, inače, veoma visoki“.

Kupac koji želi da naruči robu preko interneta može da proveri da li je prodavnica pouzdana na specijalizovanim sajtovima poput www.lookstoogoodtobetrue.com, www. snopes.com ili domaći www. prevara. info ili www.informacija.rs. Osim toga, postoje i specijalizovani servisi za ocenjivanje prodavnica kakav je, recimo, sajt oceni.rs.

Sudeći prema dosadašnjem iskustvu u Srbiji se preko veba najviše naručuju karte za koncerte, vaučeri za restorane, turistički aranžmani, PC igre, elektronska oprema, igračke i nameštaj. Ali, osim u domaćim prodavnicama, roba se preko interneta može pazariti i u inostranstvu pri čemu treba obratiti pažnju na dodatne troškove carine i špedicije.

- Roba iz inostranstva lakše se naručuje za građane, s obzirom na to da oni mogu sami da preuzimaju pošiljku. Međutim, često se dešava da se, osim carine automatski zaračunava i špedicija, pa su oni koji žele da naruče robu s pravom uplašeni visokih troškova. Recimo, urbana je legenda da se na knjige plaća carina, što nigde u zakonu ne piše. Zato smo napravili svojevrsni vodič za internet kupce koje podsećamo na njihova prava, kao potrošača - objašnjava Jelena Jovanović, vlasnica agencije Sajbernaut za digitalni marketing i komunikacije i jedan od učesnika u ovom projektu.



 
Joomla templates by a4joomla