Komentar novog Zakona o udruženjima |
E-Izdavaštvo - Autorski članci |
četvrtak, 28 oktobar 2010 09:03 |
Komentar novog Zakona o udruženjima Prvi put objavljen 25.09.2009. godine Piše: Andrijana Radojević Novi Zakon o udruženjima uveo je znatne novine u odnosu na Zakon o udruživanju građana u udruženja, društvene organizacije i političke organizacije koje se osnivaju za teritoriju SFRJ koji je prestao da važi donošenjem novog zakona. Bez namere da ulazimo u dublju pravnu analizu novih zakonskih rešenja, na ovom mestu ćemo ukazati na najznačajnije novine koje su uvedene novim zakonom. 1. Registracija udruženja, po sistemu prijave, vrši se u Agencije za privredne registre, što implicira obavezu postojećih udruženja da izvrše preregistraciju u roku od 18 meseci. 2. Takođe je potrebno istaći da se udruženje može osnovati i bez upisa u registar (princip dobrovoljnosti upisa u registar), i u tom slučaju na njega se primenjuju pravna pravila o građanskom ortakluku. Razlika se ogleda u tome što upisom u registar udruženje stiče status pravnog lica koji mu omogućava da samostalno istupa u pravnom prometu, da konkuriše za dobijanje sredstava iz budžeta Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, da uživa određene carinske povlastice itd. Novim zakonom predviđena je i mogućnost osnivanja udruženja na određeno i neodređeno vreme, što je u direktnoj vezi sa ostvarivanjem ciljeva zbog kojih je udruženje osnovano. 3. Prema novom zakonskom rešenju, umesto dosadašnjih 10, udruženje mogu osnovati najmanje 3 osnivača od kojih najmanje jedan mora imati prebivalište odnosno sedište (u zavisnosti da li se kao osnivači pojavljuju fizička ili pravna lica) na teritoriji Republike Srbije. Iz ovoga se vidi da osnivači mogu biti poslovno sposobna fizička ili pravna lica, s tim što osnivači jednog udruženja mogu istovremeno biti fizička i pravna lica. Osnivač udruženja, kao i njegov član, može biti i maloletno lice sa navršenih 14 godina života uz uslov da postoji overena pismena izjava o davanju saglasnosti njegovog zakonskog zastupnika. 4. Kada je u pitanju naziv udruženja, pored naziva na srpskom jeziku u registar može biti upisan i naziv udruženja na jeziku neke nacionalne manjine ili, ako to predviđa statut udruženja, naziv udruženja može biti upisan u prevodu na jedan ili više stranih jezika. Naziv udruženja može sadržati i strane reči, ukoliko te reči čine naziv međunarodne organizacije čije je udruženje član, da su takve reči uobičajene u srpskom jeziku, da za takve reči ne postoji odgovarajuća reč na srpskom jeziku, ili da su upitanju reči na nekom mrtvom jeziku. 5. Novi zakon propisuje da udruženja mogu da stiču imovinu na svaki zakonom dozvoljen način, a predviđena je i mogućnost obavljanja privredne i druge aktivnosti kojom se stiče dobit. Ova aktivnost mora biti navedena u statutu udruženja, manjeg obima i mora služiti ostvarivanju neprofitnih ciljeva zbog kojih je udruženje i osnovano, što znači da se tako ostvarena dobit udruženja ne može raspodeljivati osnivačima, članovima, članovima organa, direktorima, zaposlenima ili sa njima povezanim licima (u smisli Zakona o privrednim društvima). 6. Značajnu novinu predstavlja i mogućnost upisa u registar predstavništva stranog udruženja koji se takođe vodi kod Agencije za privredne registre. Predstavništvo stranog udruženja može iz inostranstva unositi finansijska sredstva za svoj rad i ostvarivanje svog programa a u skladu sa odredbama Zakona o deviznom poslovanju, a nakon iznirenja svih dospelih poreskih i drugih obaveza, neutrošena finansijska sredstva se mogu izneti iz naše zemlje u skladu sa odredbama istog zakona. Više o postupku usklađivanja sa novim Zakonom o udruženjima možete pročitati ovde.
|