Baner
Baner
Baner
Pokreni se za posao
Vesti
četvrtak, 20 decembar 2012 14:07

Izvor: RTS / Eneca / Pokreni se za posao

Informisanost, umrežavanje, dobra ideja, prijavljivanje na konkurse, i pre svega hrabrost - to su osnovni principi kojima treba da se vodi svaka mlada osoba koja ima želje i volje da u Srbiji pokrene privatni biznis. To su gostujući u emisiji Oko ekonomije poručili mladi preduzetnici iz Niša, Svilajnca i Beograda.

Za sve mlade koji žele da se bave privatnim poslom raspisan je nacionalni konkurs "Pokreni se za posao", koji predviđa bespovratna sredstva za pokretanje malog biznisa. Konkurs, koji je otvoren do kraja februara, organizovala je nevladina organizacija Eneka, a RTS je medijski pokrovitelj.

Andrija Bojović i Goran Živković iz Niša prijavili su se za konkurs. Rešili su, kako kažu, da pokrenu neki posao i pre završetka arhitektonskog fakulteta, kako ne bi čekali posao u javnom sektoru. Srodna oblast bila im je štampa, pošto su štampali grafičke radove na fakultetu.

"Ideja je bila da klijentela budu studenti kojima bismo radove štampali po nižim cenama", kaže Andrija Bojović.

Izbor njihovog projekta na konkursu značila je pomoć i finansije, ali i osećaj da je neko prepoznao ideju.

"Brzo smo sve rešili, od naziva firme do sredjivanja lokala, nepunih dva meseca nam je trebalo, počeli smo da radimo na zaprepašćenje svih", dodaje Goran Živković.

Pozitivno iznenađenje bilo je to što su se stvari odvijale na pravi način, bez veza koje se danas gotovo podrazumevaju. Rade već četiri godine.

Dragana Rodić iz Beograda već petnaest godina radi kao primenjeni umetnik, izrađuje ženske torbe. Konkurisala je na konkurs "Biomelema" koji podržava žensko preduzetništvo.

"Znala sam da će doći momenat kada ću morati da odlučim kako da povećam proizvodnju. Ja sam to rešila heklanjem. Ja nisam u etno priči, samo koristim tehniku koja omogućava da budem samostalna i da izrađujem na specifičan način. Godinama me niko nije hrabrio. Sada sarađujem i sa veleprodajama. Drugi je način razmisljanja kad imate svoju priču koja je početak preduzetništva", kaže Dragana.

Marija Stevanović je ambasadorka ženskog preduzetništva iz Svilajnca. Vlasnica je privatne firme, prepoznata kao lider u lokalnoj sredini i daje savete drugima o tome kako napraviti biznis. Reč je prošlogodišnjem projektu Evropske komisije.

Trenutno u Srbiji ima deset zvanično inaugurisanih ambasadorki. Marija sada ima klijente i van Svilajnca i pozive iz okolnih zemalja. Problemi u privatnom preduzetništvu su, kaže, neinformisanost, slabo umrežavanje preduzetnika, i nedovoljna pomoć države.

"Pohvaliću borbu protiv korupcije, ali drugi korak je posvetiti vise pažnje privredi i zapošljavanju. Moramo da razvijemo mere protekcionizma za domaću privredu. Lepo je što ima novih stranih investitora, ali sramota je da Srbija uvozi pasulj, beli luk i šljivu. Treba posvetiti više pažnje Fondu za razvoj, ali ne subvencionisanim kreditima stranih banaka.Treba formirati garancijski fond, jer posebno žene često nemaju ništa što se vodi na njih, pa ne mogu da dignu kredit", navodi Marija Stevanović.

Gosti Oka se slažu da je, sem želje i volje kojih ne sme da manjka, važno ići na seminare i znati kako da ideju predstavite. A ideja mora da bude dobra, specifična.

Ipak, i kada se realizuje neminovno se nailazi na prepreke. Veliki problem je naplata urađenog, na šta se čeka 30 do 90 dana. Obrt sredstava je mnogo sporiji, pa se teško dalje ulaže. I dalje se preduzentici žale na namete i sporu administraciju. Država mora bolje da motiviše privatnoi preduzentištvo o kome toliko govori, jer u ovom trenutku su retki oni koji su dovoljno hrabri da pokrenu sopstveni biznis.



 
Joomla templates by a4joomla