Sadržaj |
Kako započeti sopstveni posao u Srbijisa pravno-poreskog stanovišta (2008)Autor - Ljubiša Lazarević, diplomirani ekonomista |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predgovor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poreski sistem u Srbiji | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neto plata, bruto plata | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doprinosi za obavezno osiguranje | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oblasti za otpočinjanje posla |
|
|
Opis |
Stopa |
Minim. zarada (115 din x 174 sati) bez toplog obroka, regresa i minulog rada |
Prosečna zarada u Srbiji u aprilu 2013 |
Prosečna zarada u Beogradu u februaru 2013 |
1 |
Neto zarada |
|
20.010 |
46.530 |
53.101 |
2 |
Porez na zaradu |
10,0% |
1.598 |
5.381 |
6.318 |
3 |
Doprinosi iz plate radnika |
19,9% |
5.368 |
12.897 |
14.762 |
4 |
Bruto zarada |
|
26.976 |
64.808 |
74.181 |
5 |
Dopr. na teret poslodavca |
17,9% |
4.828 |
11.601 |
13.278 |
6 |
Ukupni porez i dopr. (2+3+5) |
|
11.794 |
29.879 |
33.358 |
7 |
Ukupan trošak za platu |
|
31.804 |
76.409 |
87.459 |
8 |
Index - 6 : 1 (u procentima) |
|
58,94% |
64,21% |
64,70% |
Dakle kada radnik traži od svog poslodavca prosečnu mesečnu zaradu od 46.530 dinara neto (sa sve toplim obrokom, regresom i minulim radom) tada poslodavac ima u glavi cifru od 76.409 dinara (plus plaćeni godišnji odmor i ostali plaćeni dani).
Kao što se u tabeli vidi, za niže plate je manji procenat poreza i doprinosa u odnosu na neto platu radnika, u poređenju sa većim platama gde je taj procenat raste (red 8 u tabeli).
Na ovom mestu želim da napomenem da veći deo plaćanja u budžet državne uprave snose građani, pre svega izdvajajući od svojih plata. Dakle plaćajući robu i usluge svojom (oporezovanom) platom građani dodatno plaćaju pre svega PDV po stopi od 20 % (ili ređe 8%), a u manjoj meri akcize i carinu koji su sadržani u krajnjoj ceni proizvoda i usluga.
U Tabeli 1. – Konsolidovanij javni prihodi i rashodi RS, jasno se vidi koji su glavni prihodi budžeta državne uprave (to su PDV, akcize – na gorivo, na duvan, na alkohol itd. i porez na dohodak građana). Doprinosi su prihodi pojednih fondova, a u tome u narednom poglavlju.
prethodna strana _____________________________________ sledeća strana
Koristimo nezavisne kompanije za oglašavanje da bismo prikazivali oglase kada posetite naš veb sajt. Ove kompanije mogu da koriste informacije (izuzev imena, adrese, adrese e-pošte ili telefonskog broja) koje se odnose na vaše posete ovom i drugim veb sajtovima kako bi vam obezbedile oglase o robi i uslugama koje vas interesuju. Ako želite više informacija o ovoj praksi, kao i o mogućnostima da tim kompanijama ne dozvolite korišćenje navedenih podataka, kliknite ovde.
Sadržaj ove knjige (internet strane) smatra se autorskim delom, osim delova sadržaja za koje je naveden izvor, i zaštićen je zakonom. Nije dozvoljeno kopiranje ili umnožavanje sadržaja ove knjige (internet strane) u bilo kom obliku (pisanom, elektronskom) osim u slučajevima za koje je tačno navedeno da je to moguće. Kopiranje, umnožavanje ili pozivnje na sadržaj ove knjige (internet strane) dozvoljeno je isključivo uz tačno navođenje imena autora i strane u knjizi (adrese internet strane). U slučaju nepoštovanja autorskih prava autor može tražiti naknadu štete. Autor je napisao ovu knjigu (internet stranu) sa raspoloživim znanjem i u uverenju da je sve napisano tačno i istinito. Autor se odriče odgovornosti od nastanka bilo kakve štete u slučaju da je čitalac ove knjige (internet strane) prihvatio sadržaj ove u knjge (internet strane) kao zvanične podatke državnih organa Republike Srbije. Ukoliko je autor sadržajem ove knjige narušio autorsko pravo nekog drugog autora, autor ove knjige (internet strane) moli da mu se to prijavi, kako bi otklonio narušavanje prava.