Sadržaj |
Kako započeti sopstveni posao u Srbiji
sa pravno-poreskog stanovišta (2008) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predgovor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poreski sistem u Srbiji | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neto plata, bruto plata | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doprinosi za obavezno osiguranje | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oblasti za otpočinjanje posla |
|
|
Porez na dobit |
Porez na prihod od samostalne delatnosti |
Po kom zakonu |
Zakon o porezu na dobit preduzeća |
Zakon o porezu na dohodak građana |
Ko plaća? |
Porez na dobit plaća preduzeće organizovano u jednom od sledecih oblika: |
Porez na prihod od samostalne delatnosti plaća fizičko lice koje ostvaruje prihode obavljanjem delatnosti (privrednih delatnosti, pružanjem profesionalnih i drugih intelektualnih usluga, kao i prihod od drugih delatnosti, ukoliko se na taj prihod po ovom zakonu porez ne plaća po drugom osnovu.) i fizičko lice koje ostvaruje prihode od poljoprivrede i šumarstva ako je po tom osnovu obveznik poreza na dodatu vrednost u skladu sa Zakonom o PDV-u. |
Kolika je stopa poreza? |
10% |
10% |
Kolika je osnovica? |
Osnovica poreza na dobit preduzeća je oporeziva dobit koja se utvrđuje u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima (u daljem tekstu: MRS) i propisima kojima se uređuje računovodstvo. |
Oporezivi prihod od samostalne delatnosti je oporeziva dobit koja se utvrđuje u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS) i propisima kojima se uređuje računovodstvo (ako preduzetnik vodi dvojno knjigovodstvo), odnosno u skladu sa članom 49 Zakona o porezu na dohodak (ako preduzetnik vodi prosto knjigovodstvo). Dalje postoje određena tzv. usklađivanja dobiti iskazane po MRS sa onim što Zakon prihvata. Izračunava računovođa |
Da li ulazi u osnovicu za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak građana? |
Ne, pošto se dobit smatra prihodom pravnog lica. |
Da, ulazi u osnovicu za godišnji porez na dohodak građana. |
Poreski podsticaji (oslobađanja od poreza i poreski kredit) |
- Novo zapošljavanje |
- Novo zapošljavanje |
Važna napomena |
|
Ne postoji poreski podsticaj za plaćanje doprinosa (čija je zbirna stopa 35,8%), već samo za plaćanje poreza (čija je osnovica 10%) |
Sama dobit, bilo u DOO ili kod radnje, je bitna kategorija, jer pokazuje uspešnost poslovanja. Dobit je jedan od (bitnih) elemenata koji banka gleda prilikom odobravanja kredita firmi. Sa druge strane, mana velike dobiti je to što je porez (a za radnju i doprinosi) koji ćemo platiti u direktnoj srazmeri sa veličinom dobiti.
Kao što je navedeno u napomeni osnivač radnje plaća porez i doprinose (zajedno je 45,8%) na oporezivu dobit. Naime, ta dobit se smatra platom osnivača radnje. Ono što ostane nakon plaćanja poreza i doprinosa, je neto plata osnivača i on je podiže sa računa radnje.
Sa druge strane osnivač DOO koji je zasnovao radni odnos u svom preduzeću plaća samo porez na dobit (10%). U ovom slučaju osnivač DOO svoje doprinose (ali i porez na platu) plaća kroz svoju mesečnu platu prema ugovoru o radu. Ono što ostane nakon plaćanja poreza na dobit, zove se neto dobit DOO, dakle neto dobit firme, a ne lično osnivača. Ukoliko osnivač želi da podigne tu dobit, po osnovu vlasništva, on će morati da plati porez na prihode od kapitala. Tada cela računica izgleda ovako:
Tabela 11. – Pregled plaćanja poreza kod isplate udela u dobiti osnivaču DOO – fizičkom licu, rezidentu Srbije
Opis | Iznos |
Dobit pre oporezivanja |
100 |
Porez na dobit - 10 % |
10 |
Neto dobit |
90 |
U slučaju da dobit podiže rezident Srbije - fizičko lice, plaća se sledeći porez: |
|
Porez na prihod od kapitala |
9 |
Udeo u dobiti (100%) |
81 |
Data računica je linearna, što znači da nema dodatnih poreza sa rastom dobiti.
Međutim, predlozima za izmenu Zakona o porezu na dohodak građana, predviđeno je da prihod od kapitala (u našem primeru to je udeo u dobiti) uđe u osnovicu za godišnje oporezivanje. Tada bi se na iznos preko 3-struke, odnosno 6-struke prosečne godišnje plate u Srbiji, plaćao dodatni porez od 10%, odnosno 15%.
Ova izmena se očekuje.
prethodna strana _____________________________________________________________ sledeća strana
Sadržaj ove knjige (internet strane) smatra se autorskim delom, osim delova sadržaja za koje je naveden izvor, i zaštićen je zakonom. Nije dozvoljeno kopiranje ili umnožavanje sadržaja ove knjige (internet strane) u bilo kom obliku (pisanom, elektronskom) osim u slučajevima za koje je tačno navedeno da je to moguće. Kopiranje, umnožavanje ili pozivnje na sadržaj ove knjige (internet strane) dozvoljeno je isključivo uz tačno navođenje imena autora i strane u knjizi (adrese internet strane). U slučaju nepoštovanja autorskih prava autor može tražiti naknadu štete. Autor je napisao ovu knjigu (internet stranu) sa raspoloživim znanjem i u uverenju da je sve napisano tačno i istinito. Autor se odriče odgovornosti od nastanka bilo kakve štete u slučaju da je čitalac ove knjige (internet strane) prihvatio sadržaj ove u knjge (internet strane) kao zvanične podatke državnih organa Republike Srbije. Ukoliko je autor sadržajem ove knjige narušio autorsko pravo nekog drugog autora, autor ove knjige (internet strane) moli da mu se to prijavi, kako bi otklonio narušavanje prava.
Koristimo nezavisne kompanije za oglašavanje da bismo prikazivali oglase kada posetite naš veb sajt. Ove kompanije mogu da koriste informacije (izuzev imena, adrese, adrese e-pošte ili telefonskog broja) koje se odnose na vaše posete ovom i drugim veb sajtovima kako bi vam obezbedile oglase o robi i uslugama koje vas interesuju. Ako želite više informacija o ovoj praksi, kao i o mogućnostima da tim kompanijama ne dozvolite korišćenje navedenih podataka, kliknite ovde.
Copyright © 2005-2011 - Mena Consulting d.o.o. Beograd Kedrova 4, 11030 Beograd, Srbija