Sadržaj |
|
Kako započeti sopstveni posao u Srbiji
sa pravno-poreskog stanovišta (2008)
Autor - Ljubiša Lazarević, diplomirani ekonomista |
|
Predgovor |
Poreski sistem u Srbiji |
Neto plata, bruto plata |
|
Doprinosi za obavezno osiguranje |
Oblasti za otpočinjanje posla |
|
Uporedni prikaz poreza i doprinosa za različite pravne forme
Napomena: 21.05.2014. Usled značajnih izmena poreskih i povezanih propisa sadržaj ove strane je zastareo. Odlučili smo da ne uklanjamo sadržaj strane jer može poslužiti radi istraživanja ranijih propisa, a takođe se može koristiti u svrhu razumevanja opštih principa.
Do sada smo naučili da postoje različite vrste poreza i doprinosa koje plaćaju različite pravne forme poslovanja. Da bi što lakše uporedili koji i koliki porezi i doprinosi se plaćaju po pojedinim pravnim formama obavljanja delatnosti u nastavku dajemo dva primera koja u tabelarno i grafički prikazana.
Primer obavljanja uslužne delatnosti (bez značajnih fiksnih troškova) kao fizičko lice, radnja ili DOO.
Želja je da ovim primerom prikažemo šta je isplativije. Pretpostavke su sledeće:
- delatnost kojom se firma bavi je uslužna delatnost bez značajnih fiksnih troškova (primer je izrada softvera i slično)
- osnivač je jedini zaposleni
- za obračun je uzeta ostvarena godišnja prosečna zarada za 2007 godinu
- obavlja se delatnost čiji je godišnji prihod (prodaja) 5.000.000 dinara
Primer je dosta složen. Preporučujem da ga pažljivo analizirate, a ovde ćemo dati samo kraći komentar:
- Fizičko lice ne može da obavlja delatnost ukoliko je nije registrovano. Međutim fizičko lice može da izradi softver (ili slično) i da po osnovu ugovora o (autorskom) delu dobije naknadu za to. Ukoliko je isplatilac takve naknade fizičkom licu, neka firma (pravno lice) iz Srbije, tada ta firma ima obavezu da prilikom isplate neto naknade fizičkom licu istovremeno isplati poreze i doprinose državi. Na kraju godine, fizičko lice, ukoliko je ostvarilo prihode koji se oporezuju po godišnjem porezu na dohodak građana, ima obavezu da obračuna i uplati taj godišnji porez na dohodak građana, i da podnese poresku prijavu Poreskoj upravi.
Ukoliko fizičko lice prima bruto naknadu iz inostranstva onda to fizičko lice ima obavezu da samostalno obračuna, plati i prijavi poreze i doprinose Poreskoj upravi. Rok za to je 15 dana od dana primanja novca.
- Radnja može da započne delatnost kao paušalac. U toku godine može da pređe promet od 3 miliona dinara i da izgubi status paušalca. Tek od tog trenutka radnja počinje da vodi poslovne knjige i da računa svoju dobit. Prethodna prodaja od 3 miliona dinara se ne računa kao dobit, već se do dostizanja 3 miliona dobit računa u paušalnom iznosu koji je odredio poreski inspektor, kako je već objašnjeno kod paušanog oporezivanja.
Iz tog razloga je procenat (24%) manji nego kod radnje koja je tokom cele godine vodila poslovne knjige
- U slučaju DOO prihod od kapitala (prihod od učešća u dobiti firme) ne ulazi u osnovicu za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak građana. U datom primeru neto plata vlasnika DOO iznosi 27.765 dinara. Za niže nivoe ove plate celokupan trošak za DOO postaje niži.
Glavni razlog tome što je DOO isplativiji od radnje koja vodi poslovne knjige je to što vlasnik DOO ne plaća doprinose na maksimalnu osnovicu za plaćanje. Maksimalna osnovica iznosi petostruki iznos prosečne plate u Srbiji. Pored toga dobit koju osnivač DOO isplaćuje sebi (još uvek) ne ulazi u osnovicu za godišnje oporezivanje.
|
Pravne forme za obavljanje delatnosti |
|
Registracija DOO |
|
Registracija preduzetnika |
|
Registracija udruženja građana |
|
Porezi i Poreska uprava |
|
PDV – Porez na dodatu vrednost |
|
Doprinosi za osiguranje osnivača |
|
Porez na dobit i na sam. delatnost |
|
Paušalno oporezivanje |
|
Uporedni prikaz poreza i doprinosa |
|
Fiskalna kasa |
|
Poreska prijava |
|
Lokalna komunalna taksa |
|
Računovodstvo |
|
Banke |
|
Sredstva za započinjanje posla |
|
Poslovanje sa inostranstvom |
|
Radnici |
|
Godišnji porez na dohodak građana |
|
Unakrasno procenjivanje imovine |
|
Zakon o sprečavanju pranja novca |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ŠTA JE ISPLATIVIJE?
TABELA 12. – UPOREDNI PREGLED OBAVLJANJA POSLOVNE AKTIVNOSTI KAO FIZIČKO LICE, KAO PREDUZETNIK ILI
KAO PRIVREDNO DRUŠTVO (D.O.O) U POGLEDU PLAĆANJA POREZA I DOPRINOSA
rb |
OPIS |
% |
Fizičko lice |
Sam.agencija - preduzetnik paušalac u godina osnivanja |
Samostalna agencija (preduzetnik)
naredne godine |
DOO |
1 |
Bruto prihod (bruto prodaja) |
|
5.000.000 |
5.000.000 |
5.000.000 |
5.000.000 |
2 |
Paušalno oporeziv prihod do 3.000.000 dinara tj. trošak koji se ne pravda |
|
|
3.000.000 |
|
|
3 |
Ostatak bruto prihoda za preduzetnika koji je paušalac do dostizanja 3 miliona |
|
|
2.000.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Najviša godišnja osnovica za socijalno osiguranje (procena 2007) |
|
2.324.640 |
2.324.640 |
2.324.640 |
2.324.640 |
5 |
Normirani troškovi za druge prihode |
20,00% |
1.000.000 |
|
|
|
6 |
Poreska osnovica za porez na druge prihode |
|
4.000.000 |
|
|
|
7 |
Porez na dohodak građana (porez na druge prihode) |
20,00% |
800.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Porez na zaradu (platu) |
12,00% |
|
|
|
48.519 |
9 |
Doprinos za PIO
Za fizičko lice (red 4 x 22%)
Za preduzetnika paušalca u godini osnivanja(red 4x22%)
Za samostalnu agenciju (preduzetnika) (red 4 x 22%)
Za vlasnika d.o.o. (koji radi u svom doo) (473.965 x 22%) |
22,00% |
511.421 |
464.200 |
511.421 |
102.284 |
10 |
Doprinos za zdravstvo
Za preduzetnika paušalca u godini osnivanja (red 4 x22%)
Za samostalnu agenciju (preduzetnika) (red 4x12,3%)
Za vlasnika d.o.o. (koji radi u svom doo) (473.965 x 12,3%) |
12,30% |
285.931 |
259.530 |
285.931 |
57.186 |
11 |
Doprinos za nezaposlenost
Za preduzetnika paušalca u godini osnivanja (red 4x22%)
Za samostalnu agenciju (preduzetnika) (red 4x1,5%)
Za vlasnika d.o.o. (koji radi u svom doo) (473.965 x 1,5%) |
1,50% |
|
31.650 |
34.870 |
6.974 |
12 |
Neto plata vlasnika d.o.o. koji je zasnovao radni odnos u svom preduzeću (473.965 - red. 8 - ((red.9+10+11)/2)) |
|
|
|
|
333.186 |
13 |
Ostali fiksni godišnji troškovi |
|
|
110.000 |
110.000 |
110.000 |
14 |
UKUPNO TROŠKOVI ( od 7 do 13) |
|
1.597.352 |
865.380 |
942.221 |
658.150 |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
Neto prihod građanina pre godišnjeg poreza (1-14)
Bruto prihod preduzetniika paušalca u godini osnivanja (3-14)
Bruto prihod preduzetnika (1-14)
Bruto dobit preduzeća (pre oporezivanja) (1-14) |
|
3.402.648 |
1.134.620 |
4.057.779 |
4.341.850 |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Porez na prihod od samostalne delatnosti (15 x 10%) |
10,00% |
|
113.462 |
405.778 |
|
17 |
Porez na dobit preduzeća (15x 10%) |
10,00% |
|
|
|
434.185 |
|
|
|
|
|
|
|
18 |
Neto prihod preduzetnika (15-16) |
|
|
1.021.158 |
3.652.001 |
|
19 |
Neto dobit preduzeća (15-17) |
|
|
|
|
3.907.665 |
|
|
|
|
|
|
|
20 |
Osnovica za porez na prihod od kapitala (za d.o.o.) (19 x 50%) |
|
|
|
|
1.953.832 |
21 |
Porez na prihod od kapitala (20 x 20%) |
20,00% |
|
|
|
390.766 |
|
|
|
|
|
|
|
22 |
Neto prihod građanina pre godišnjeg poreza (red 15) |
|
3.402.648 |
|
|
|
23 |
Neto prihod preduzetnika (red 18) |
|
|
1.021.158 |
3.652.001 |
|
24 |
Prihod od kapitala vlasnika preduzeća (isplaćena dobit osnivaču) (19-21) |
|
|
|
|
3.516.898 |
|
|
|
|
|
|
|
25 |
Prosečna godišnja bruto zarada u Srbiji (procena 2007) |
|
464.928 |
464.928 |
464.928 |
464.928 |
26 |
Trostruki iznos iznad koga se plaća godišnji porez na dohodak građanina (3x25) |
|
1.394.784 |
1.394.784 |
1.394.784 |
1.394.784 |
|
Šestostruki iznos iznad koga se plaća godišnji porez na dohodak građanina (6x25) |
|
2.789.568 |
2.789.568 |
2.789.568 |
2.789.568 |
|
|
|
|
|
|
|
27 |
Bruto godišnji dohodak građanina koji ulazi u obzir za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak građanina |
|
5.000.000 |
1.134.620 |
4.057.779 |
464.928 |
28 |
Umanjenje za plaćen porez |
|
800.000 |
113.462 |
405.778 |
|
29 |
Umanjene za plaćene doprinose |
|
511.421 |
|
|
|
30 |
Osnovica za plaćanje godišnjeg dohodka građanina pre umanjenja |
|
3.688.579 |
1.021.158 |
3.652.001 |
464.928 |
31 |
Poresko umanjene za obveznika - 40 % od prosečne plate u Srbiji |
|
185.971 |
185.971 |
185.971 |
|
32 |
Poresko umanjene za 1 izdržavanog članova porodice - 15 % od prosečne plate u Srbiji |
|
69.739 |
69.739 |
69.739 |
|
33 |
Ukupno umanjenje - maksimalno 50 % |
|
255.710 |
255.710 |
255.710 |
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
Osnovica za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak građana nakon svih umanjenja |
|
2.038.085 |
|
2.001.507 |
|
|
Za primanja iznad 3, a manje od 6 prosečnih bruto plata - 10% |
|
1.394.784 |
|
1.394.784 |
|
|
Za primanja iznad 6 prosečnih bruto plata - 15% |
|
643.301 |
|
606.723 |
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
Godišnji porez na dohodak građanina |
|
|
|
|
|
|
Za primanja iznad 3, a manje od 6 prosečnih bruto plata - 10 % |
10,00% |
139.478 |
0 |
139.478 |
0 |
|
Za primanja iznad 6 prosečnih bruto plata - 15% |
15,00% |
96.495 |
|
91.008 |
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
Neto prihod
Za fizičko lice (red 22 - red 35)
Za paušalca u godini osnivanja (red 23-red 35)
Za samostalnu agenciju (preduzetnika) - (red 23-red 35)
Za vlasnika doo (koji radi u svom doo) - (red 12 + red 24) |
|
3.166.675 |
4.021.158 |
3.512.523 |
3.850.085 |
37 |
Ukupno porezi i troškovi
Za fizičko lice (red 14 + red 35)
Za paušalca u godini osnivanja (14+16+35)
Za samostalnu agenciju (preduzetnika) - (14+16+35)
Za vlasnika koji radi u svom doo-red 14-red 12+red 17+ red 21) |
|
1.833.325 |
978.842 |
1.487.477 |
1.149.915 |
38 |
INDEX (red 37 : red 36) |
|
58% |
24% |
42% |
30% |
|
|
|
Kao što je gore navedeno primer je dat samo za jedan iznos ukupne prodaje, 5 miliona dinara. Dati procenti se razlikuju u zavisnosti od nivoa prodaje. Postoji određena tačka (možemo je nazvati i prelomna) do koje je bolje obavljati posao preko radnje, a nakon koje preko DOO-a. Ovo dajemo u sledećem primeru.
Primerom želimo da pokažemo koji je to iznos „zarade“ tj. bruto prihoda vlasnika koji predstavlja prelomnu tačku do koje je bolje raditi kao radnja, a nakon koje je bolje raditi kao DOO.
U primeru poredimo samo DOO i radnju jer je to najčešći slučaj poslovanja. Da bismo pravilno uporedili radnju i DOO, odredićemo koja je to granica do koje je njihovo poslovanje jednako. To ćemo postići tako što ćemo pretpostaviti da imaju jednake prihode od prodaje, da su obe firme obveznici PDV-a i da imaju jednake troškove osim troškova koji se odnose na platu i doprinose za lično socijalno osiguranje vlasnika. Tako dolazimo do termina bruto prihod vlasnika koji zapravo predstavlja sve ono što ostane vlasniku iz poslovanja, osim što od tog iznosa treba da plati porez na dobit, porez na platu, doprinose, godišnji porez na dohodak građana. Kada sve to plati ono što ostane je neto prihod vlasnika.
Dakle pitanje je koliko su zbirno opterećeni moji lični bruto prihodi porezima i doprinosima u zavisnosti od visine zarade (prihoda) i pravne forme preko koje obavljam delatnosti?
Sledeća tabela i grafikon daju odgovor na ovo pitanje.
Tabela-Obavljanje delatnosti preko radnje i preko DOO za različite nivoe bruto prihoda |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(u 000 dinara) |
|
|
d.o.o. |
s.t.r. |
d.o.o. |
s.t.r. |
d.o.o. |
s.t.r. |
d.o.o. |
s.t.r. |
d.o.o. |
s.t.r. |
d.o.o. |
s.t.r. |
1 |
Prihodi |
3.000 |
3.400 |
4.000 |
6.000 |
7.000 |
8.500 |
2 |
Rashodi (osim plate vlasnika) |
2.440 |
2.600 |
3.000 |
4.500 |
5.200 |
6.200 |
3 |
Bruto prihod vlasnika=Bruto plata vlasnika + Bruto dobit |
560 |
800 |
1.000 |
1.500 |
1.800 |
2.300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Neto plata vlasnika |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
5 |
Porez na zaradu - 12 % |
50 |
- |
50 |
- |
50 |
- |
50 |
- |
50 |
- |
50 |
- |
6 |
Doprinos na zaradu – 35,8% |
170 |
148 |
170 |
211 |
170 |
263 |
170 |
395 |
170 |
474 |
170 |
606 |
7 |
Plata vlasnika - svi troškovi uključeni (4+5+6) |
560 |
148 |
560 |
211 |
560 |
263 |
560 |
395 |
560 |
474 |
560 |
606 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Bruto dobit (3-7) |
0 |
413 |
240 |
589 |
440 |
737 |
940 |
1.105 |
1.240 |
1.326 |
1.740 |
1.694 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.1 |
Porez na dobit – 10% |
0 |
- |
24 |
- |
44 |
- |
94 |
- |
124 |
- |
174 |
|
9.2 |
Porez na prihode od kapitala – 10 % |
- |
- |
22 |
- |
40 |
- |
85 |
- |
112 |
- |
157 |
|
9.3 |
Porez na prihod od samostalne delatnosti–10 % |
- |
41 |
- |
59 |
- |
74 |
- |
110 |
- |
133 |
- |
169 |
9.4 |
Godišnji porez na dohodak – 10% iznad odr. iznosa |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
25 |
9 |
Ukupno porezi iz bruto dobiti |
0 |
41 |
46 |
59 |
84 |
74 |
179 |
110 |
236 |
133 |
331 |
194 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.1 |
Neto plata |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
340 |
- |
10.2 |
Neto prihod od kapitala (učešće u dobiti) |
- |
- |
194 |
- |
356 |
- |
761 |
- |
1.004 |
- |
1.409 |
- |
10.3 |
Neto prihod od samostalne delatnosti |
- |
372 |
- |
530 |
- |
663 |
- |
995 |
- |
1.193 |
- |
1.500 |
10 |
Ukupni neto prihodi |
340 |
372 |
534 |
530 |
696 |
663 |
1.101 |
995 |
1.344 |
1.193 |
1.749 |
1.500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Ukupni porezi i doprinosi (5+6+9) |
220 |
189 |
266 |
270 |
304 |
337 |
399 |
505 |
456 |
607 |
551 |
800 |
12 |
Ukupni bruto prihodi vlasnika (10 + 11) |
560 |
560 |
800 |
800 |
1.000 |
1.000 |
1.500 |
1.500 |
1.800 |
1.800 |
2.300 |
2.300 |
|
Opterećenost bruto prihoda vlasnika porezom i doprinosima (11 : 12) |
39% |
34% |
33% |
34% |
30% |
34% |
27% |
34% |
25% |
34% |
24% |
35% |
|
|
|
|
|
|
Vrlo bitna napomena je da položaj prelomne tačke, odnosno iznos bruto prihoda do kog je isplativije raditi kao radnja, odnosno preko kojeg je bolje raditi kao DOO, zavisi od plate vlasnika DOO koju on(a) isplaćuje sebi.
U datom primeru pretpostavljeno je da je vlasnik isplaćuje sebi procenjenu prosečnu platu u Srbiji (28.300 neto) za 2007. godinu i da na taj iznos plaća porez i doprinose. Položaj prelomne tačke se pomera na niže u slučaju kada vlasnik sebi isplaćuje manju zaradu od prosečne. Dakle, u slučaju kada vlasnik DOO sebi isplaćuje manju neto zaradu, tada je na mnogo nižem nivou bruto prihoda isplativije je imati DOO nego radnju, nego što je prikazano na grafikonu.
Na ovom mestu bih hteo i dati preporuku ukoliko ste se odlučili da započnete sopstveni posao.
Naime, lično smatram da ukoliko sami započinjete posao, to započnete u formi radnje i to paušalca.
Prednosti su: brza i jeftina registracija, malo papirologije, unapred poznati gotovo svi elementi poslovanja koji se tiču države; lako i jeftino zatvaranje radnje. Međutim ukoliko se pređe limit prometa za paušalca više nije moguće ostati u tom statusu.
Mana paušalaca je što neke firme ne žele da posluju sa paušalcima. Ne znam zašto je to tako, ali lično mislim da to menja (komplikuje) računicu onom kome prodajete robu, jer mora da poredi različite cene. Takođe ukoliko se želi podići neki ozbiljniji kredti bilo od Fonda za razvoj ili banke, ne postoji dokaz (dokaz je finansijski izveštaj) koji bi potvrdio ozbiljnost i veličinu poslovanja paušalca. Jedini dokaz je promet preko računa, dok nema tačne evidencije zarade.
Ukoliko se pređe limit za paušalca, dalja preporuka je da radnja promeni pravnu formu u DOO, što je lakše i jeftinije nego ranije. DOO tada zrdžava PIB, matični broj, broj računa i banci i drugo.
Ukoliko pak počinjete posao sa većom investicijom ili sa većim planovima, moje je preporuka da se registrujete DOO. Uvek je dobro odvojiti ličnu imovinu od imovine firme. I pred bankom i pred državom DOO je ozbiljniji od radnje. Ako već razmišljate o većim poduhvatima neka to bude u svim elementima poslovanja.
prethodna strana ______________________________________ sledeća strana
|
|
|
|
Sadržaj ove knjige (internet strane) smatra se autorskim delom, osim delova sadržaja za koje je naveden izvor, i zaštićen je zakonom. Nije dozvoljeno kopiranje ili umnožavanje sadržaja ove knjige (internet strane) u bilo kom obliku (pisanom, elektronskom) osim u slučajevima za koje je tačno navedeno da je to moguće. Kopiranje, umnožavanje ili pozivnje na sadržaj ove knjige (internet strane) dozvoljeno je isključivo uz tačno navođenje imena autora i strane u knjizi (adrese internet strane). U slučaju nepoštovanja autorskih prava autor može tražiti naknadu štete. Autor je napisao ovu knjigu (internet stranu) sa raspoloživim znanjem i u uverenju da je sve napisano tačno i istinito. Autor se odriče odgovornosti od nastanka bilo kakve štete u slučaju da je čitalac ove knjige (internet strane) prihvatio sadržaj ove u knjge (internet strane) kao zvanične podatke državnih organa Republike Srbije. Ukoliko je autor sadržajem ove knjige narušio autorsko pravo nekog drugog autora, autor ove knjige (internet strane) moli da mu se to prijavi, kako bi otklonio narušavanje prava. |
|
|
|
Koristimo nezavisne kompanije za oglašavanje da bismo prikazivali oglase kada posetite naš veb sajt. Ove kompanije mogu da koriste informacije (izuzev imena, adrese, adrese e-pošte ili telefonskog broja) koje se odnose na vaše posete ovom i drugim veb sajtovima kako bi vam obezbedile oglase o robi i uslugama koje vas interesuju. Ako želite više informacija o ovoj praksi, kao i o mogućnostima da tim kompanijama ne dozvolite korišćenje navedenih podataka, kliknite ovde.
Copyright © 2005-2011 - Mena Consulting d.o.o.
Beograd Kedrova
4, 11030 Beograd, Srbija |
|